2009. május 17., vasárnap

Első festés - nyírfalevél

A hétvégén elérkezettnek láttam az időt az első festés megvalósítására. Az utcában minden nyírfa gyönyörű halványzöldbe öltözött, a levelek kb- 2-3 centisek rajtuk. Elindultunk hát a környéken nyírfákat keresni (az út menti fákat nem akartam megkopasztani), s nagy csalódásomra alig találtunk. Vagyis nyírfákkal teli a környék, csakhogy az erdőben a levelek kb. 3 méter magasságban kezdődnek. Útközben az is kiderült, hogy csak az útszéli fák zöldellnek ennyire, még egy hetet várhattam volna a szedéssel. Nem baj, majd jövő héten lesz mit szedni.

nyírfalevelek frissen szedve

A könyvek 2kg levelet ajánlanak 300g fonálhoz. Nekem kb. másfél óra levélhajkurászás alatt 370g-ot sikerült szednem. De a 10 literes fazékba nem is fért volna fél kilónál több (s akkor már víz alig fért volna mellé), így úgy döntöttem, hogy ennyivel fogom kipróbálni és kész.

A 300g natúr színű fonalamat még délelőtt beavattam 50g timsó (alumen) segítségével.

pácolás

Azaz beáztattam a fonalakat kézmeleg vízbe fél órára, majd felraktam a tűzhelyre melegedni 8 liter vízben (ennyi fért csak a fazékba). Közben 50g timsót feloldottam forró vízben egy kisebb üvegben (kb. fél liter vízben). Mikor a fazékban a víz 40 fokos lett, kivettem a fonalakat és belekevertem a vízbe az timsót. Alaposan összekevertem és visszaraktam a fonalakat.
Kb. fél óra alatt felmelegítettem az egészet 85 fokra, és 1 órán keresztül ezen a hőfokon tartottam. A fonalak a vízben hűltek ki, mivel csak ezután mentünk leveleket szedni.

A leveleket szintén 8 liter vízben raktam fel, 1 órát főztem őket lobogó vízben. Ekkor kiszedtem a fazékból az összeset,

megfőzött levelek

majd a festéklevet felöntöttem annyi hideg vízzel, hogy meglegyen a 8 liter. Mikor lehűlt 30 fokra, a fonalakat belepakoltam, majd alaposan (de óvatosan) megmozgattam őket a lében.
A tűzhelyen kb. fél óra alatt felmelegítettem 85 fokra s 1 órán keresztül tartottam ezen a hőfokon. Mivel ekkor már nagyon késő volt, ezért reggelig a festéklében hagytam a fonalakat.

festéklében

Reggel kiszedtem a fazékból őket és szárítóra terítve hagytam kicsöpögni a festéklevet.

lecsepegnek

Ezután kézzel alaposan kimostam a fonalakat. Az első öblítővízbe tettem egy kevés ecetet, a harmadikba gyapjúmosószert. Ezután még kb. 6-8x átöblítettem, a végén már alig színezte be az öblítővizet. Tovább nem volt türelmem öblögetni, az ebből kötött ruhát úgyis kimosom használat előtt.
A motringokat erőteljesen megráztam, hogy a fonál szépen kiegyenesedjen bennük.
Ezután egy ideig fektetve szárítottam őket, majd mikor már nem csöpögött belőlük a víz, kiakasztottam mindet a teraszra árnyékba.

ilyen sárgák lettek

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése